Resum
del cas
Projecte de medi
natural dissenyat i creat per a estudiants de tercer d’Educació Primària per
tal d’estudiar els animals vertebrats. Durant tres setmanes els alumnes de
tercer de primària han contruït coneixement sobre els animals vertebrats i la
seva classificació a partir del treball d’una webqüest i altres eines TIC.
|
|
Configuració del context
Tipus d’escola : Escola
pública d’Educació Infantil i Primària d’una sola línia.
Ubicació de l’escola: barri
perifèric d’una població de 25.000 habitants de la comarca del Maresme
(Barcelona).
Nivell socioeconòmic dels alumnes: classe
baixa, amb alt percentatge d’immigració i problemàtica d’atur. Nivell
cultural baix.
Nivell de l’alumnat: Cicle
Mitjà, tercer de primària.
Àrea: Coneixement del medi natural
Tecnologies utilitzades: pissarra
digital, ordinadors connectats a internet, càmara digital.
Connectivitat: internet
Ubicació dels recursos tecnològics: aula
ordinària i aula d’informàtica.
|
Informació del
professor
Experiència docent: 32 anys d’experiència a
l’escola pública.
Nivell d’habilitat i
domini de les tecnologies: utilitza les TIC diàriament a l’aula i a casa, de
fet estudia telemàticament. Ha realitzat diversos cursos relacionats amb:
programari informàtic (Word, Power Point, etc.), elaboració de blocs, ús de
pissarres digitals i ús de les TIC a l’aula. Ha anat desenvolupant la seva
habilitat amb les TIC a partir d’aquests cursets i de manera autodidacta.
|
DETALLS
DEL CAS:
1. Objectiu del cas:
Activitats
de la unitat:
- Coneixement de la classificació dels animals
vertebrats utilitzant la següent Wequest: webquest.xtec.cat/httpdocs/wqvertebrats/index.HTM
- Elaboració d’un mural sobre un grup dels animals vertebrats
treballant cooperativament en grup.
-
Exposició oral del mural elaborat a la resta dels companys/es i grabació en
vídeo d’aquestes.
-
Publicació de les grabacions al bloc
de l’escola.
Nivell
d’aprenentatge esperat :
Conèixer les
característiques dels 5 grups d’animals vertebrats mitjançant el treball en
grups col·laboratius i amb la utilització de les noves tecnologies.
Insistint
en:
-
Expressar oralment els conceptes apresos.
-
Moure’s amb facilitat per les pàgines web.
-
Ser capaços de destriar la informació rellevant de la irrellevant per a
resumir la informació en un mural.
-
Tenir capacitat de treball en grup.
Tipus d’activitats:
Treball
col·laboratiu a l’àrea de Medi Natural.
2.
Activitats del cas:
Tecnologies
utilitzades:
Ordinadors
portàtils (un per cada grup)amb conexió a internet, pissarra digital, càmara
digital, impressora.
Raó
per la qual es fan servir
La mestra va
assistir a un curs de formació sobre l’aplicació de recursos TIC a l’aula i
va creure que les Webquest podien ser una bona opció per a per motivar i
guiar els aprenentatges dels alumnes a més a més de fer un bon ús de les TIC.
També per potenciar el treball col·laboratiu.
Naturalesa de les activitats a realitzar.
Utilitzar
eines tecnològiques per construir coneixement i representar-lo.
Dificultats trobades.
El fet
d’utilitzar els ordinadors portàtils connectats a la xarxa fa que es puguin
presentar petits entrebancs informàtics a l’hora de treballar. En aplicar
aquest cas els ordinador no carregaven la pàgina de
Ajuda emprada
S’ha
ofert el suport de la mestra i
Rol del professor
Suport,
guia i orientador del procés d’ensenyament-aprenentatge. Revisa el bon ús de
les TIC i grava i publica al bloc les exposicions orals. Avalua els treballs
i aprenentatges efectuats durant el desenvolupament i final del cas.
Rol de l’alumne
Protagonista
del procés d’ensenyament-aprenentatge esdevé agent actiu del propi procés de
construcció de coneixement.
3.
Resultats:
Avaluació de
l’aprenentatge:
Es realitza una avaluació
inicial on els alumnes han d’omplir de contingut un mapa de conceptes amb
el nom i les característiques dels grups de vertebrats.
Durant el
procés és
realitzen observacions pautades sobre el treball de grup (si cada un
desenvolupa correctament el seu càrrec en el grup, si es barallen, si es
posen d’acord fàcilment …).
Al final
del treball es valora l’exposició oral i el mura,l a partir
d’una graella d’avaluació amb els aspectes que tindrem en compte.
Cada
alumne/a individualment torna a omplir el mapa conceptual inicial per veure
si ha aprés i després completa una fitxa d’autoavaluació. A més cada grup
omplirà també una fitxa de valoració del treball col·laboratiu..
Lliçó apresa
pel professor:
El fet
de treballar amb una Webquest ha permès a l’alumnat aprendre de manera autònoma
i compartida amb els companys/es de grup. És a dir, han anat construint
el coneixement a poc a poc i de manera que el significat dels
conceptes treballats era negociat de forma social. El mestre es
converteix en orientador, donant suport als grups d’alumnes en el seu
treball i fent propostes i suggeriments per a millorar.. El fet d’elaborar un
mapa conceptual de coneixements incials i un de final permet als alumnes experimentar
i veure canvi conceptual i ser conscients dels seus aprenentatges.
Es
tracta d’una activitat molt atractiva i motivadora per als alumnes ja que el fet d’introduir
tot el treball amb l’ordinador i després fer una gravació de l’exposició oral
esdevé un repte (necessitat o desig) en què volen obtenir un bon
resultat de cara a la posterior publicació al bloc de l’escola. A més a més,
al treballar en grups cooperatius
fa que alumnes que normalment presenten dificultats tirin endavant amb
l’ajuda dels altres companys i aprenguin coneixements que sols i sense suport
de les TIC potser no assolirien.
Observacions:L’experiència ha estat
molt positiva, els alumnes s’han compromès en la feina i han gaudit molt i
han obtingut bons resultats.
|
HISTÒRIA
SENCERA
- Es tracta
d’una proposta molt original, com se’t va acudir?Doncs va ser fent un curs
que ens va oferir el Centre de Recursos sobre eines informàtiques per aplicar
a les aules. Una d’aquestes eines eren les webquests. Ens va animar a fer el
trapasser i vaig trobar aquesta webquest que treballava la classificació i
les característiques dels vertebrats . A l’aula estaven a punt de començar
aquest treball i em vaig animar a fer-ho.
- Quines
altres experiències amb TIC havies desenvolupat a l’aula? A l’escola els alumnes
tenen una sessió setmanal a l’aula d’informàtica, però a més a l’aula
ordinària tenim dos ordinadors, que utilitzem amb regularitat per buscar informàció,
per presentar treballs, etc. Tanmaeix, no havia treballat mai abans amb els
portàtils a l’aula i a partir de tota l’organització i informació treta dels ordinadors.
- Eren
funcionals o dificultoses de portar a la pràctica? He de dir que vaig tenir
algunes dificultats. Primerament al treballar amb els portàtils a l’aula havia
de tenir en compte que tots havien de tenir bateria suficient. Després vam
tenir alguna dificultat amb la xarxa, hi havia portàtil que no conectaven bé.
Jo ja procurava deixar-ho preparat abans de començar la classe però...
- Perquè vas
triar l’àrea de medi? A mi sempre m’ha agradat molt tot el fa fa referència a la
didàctica de les ciències i vaig pensar que les TIC podien ser bones eines
per treballar-hi.
- Haguessis
obtingut els mateixos resultats sense l’ús de les TIC? No, els alumnes es van
motivar moltíssim. Buscar informació als llibres de text i als de la
biblioteca no és el mateix. Els alumnes que tenim a les escoles han nascut a
l’era digital i tenen moltes facilitats i estan especialment motivats a
l’hora de treballar amb els ordinadors.
- Com penses
que han fomentat les TIC l’aprenentatge significatiu dels teus alumnes? Aquest treball que han fet els alumnes amb les TIC té
moltes de les qualitats de l’aprenentatge significatiu: és actiu
perquè cada alumne és responsable del resultat, és constructiu perquè
aprenen noves idees que incorporen als seus coneixements (ja saben moltes
coses dels animals però n’aprenen de noves), és col·laboratiu perquè
treballen en grup i s’ajuden uns als altres i també és reflexiu perquè cal que és posin d’acord en el què
han aprés per explicar-ho als altres .
- Quantes
sessions contempla aquesta proposta? Primèrament vaig establir les mateixes sessions
que proposaven a la webquest, però a mesura que anavem treballant vaig haver
d’afegir-n’hi tres més per respectar una mica el ritme de treball dels
diferents grups. Hi havia la dificultat afegida de destriar la informació
necessària enmig de moltíssima informació i això és difícil per alumnes de
8-9 anys.
- Quina
metodologia has utilitzat? Vaig utilitzar una metodologia activa, on els
alumnes són els protagonistes i el mestre té el paper d’orientador i
col·laborador. El treball es va realitzar en grups col·laboratius, amb
quatre o cinc alumnes a cada grup, amb una tasca encomenada a cada un: un era
el portaveu , un altre l’encarregat de material, etc.
- Llavors,
apostes clarament per un aprenentatge a partir de grups cooperatius? Sí, el treball en grups
cooperatius és molt profitós. Al final del treball els alumnes estaven molt
satisfets de la seva feina i les valoracions que varen fer així ho demostren.
Sempre hi ha grups que tenen conflictes però això no és dolent, tot el
contrari perquè van aprendre a negociar, i a posar-se d’acord .
-A més a més, es fomenta el
desenvolupament d’habilitats tecnològiques com el domini de la navegació per
internet i l’edició de textos? Sí, la veritat és que al tenir
una sessió setmanal a l’aula d’informàtica des d’infantil és nota molt que tenen habilitats tecnològiques:
tenen un bon domini del ratolí, saben elaborar documents amb el word, saben
fer títols amb el wordart, saben buscar fotografies i inserir-les ,etc. però
a més amb aquest treball es fomenta l’ús d’internet per buscar informació
-Moltes gràcies per compartir
aquesta experiència tant enriquidora. De res, és tot un plaer
compartir-ho.
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada