diumenge, 22 d’abril del 2012

CONEGUEM ELS ANIMALS VERTEBRATS AMB LES TIC!!


Resum del cas

Projecte de medi natural dissenyat i creat per a estudiants de tercer d’Educació Primària per tal d’estudiar els animals vertebrats. Durant tres setmanes els alumnes de tercer de primària han contruït coneixement sobre els animals vertebrats i la seva classificació a partir del treball d’una webqüest i altres eines TIC.

Configuració del context

Tipus d’escola : Escola pública d’Educació Infantil i Primària d’una sola línia.
Ubicació de l’escola: barri perifèric d’una població de 25.000 habitants de la comarca del Maresme (Barcelona).
Nivell socioeconòmic dels alumnes: classe baixa, amb alt percentatge d’immigració i problemàtica d’atur. Nivell cultural baix.
Nivell de l’alumnat: Cicle Mitjà, tercer de primària.
Àrea: Coneixement del medi natural
Tecnologies utilitzades: pissarra digital, ordinadors connectats a internet, càmara digital.
Connectivitat: internet
Ubicació dels recursos tecnològics: aula ordinària i aula d’informàtica.

Informació del professor

Experiència docent: 32 anys d’experiència a l’escola pública.

Nivell d’habilitat i domini de les tecnologies: utilitza les TIC diàriament a l’aula i a casa, de fet estudia telemàticament. Ha realitzat diversos cursos relacionats amb: programari informàtic (Word, Power Point, etc.), elaboració de blocs, ús de pissarres digitals i ús de les TIC a l’aula. Ha anat desenvolupant la seva habilitat amb les TIC a partir d’aquests cursets i de manera autodidacta.

DETALLS DEL CAS:

1. Objectiu del cas:

Activitats de la unitat:

- Coneixement de la classificació dels animals vertebrats utilitzant la següent Wequest: webquest.xtec.cat/httpdocs/wqvertebrats/index.HTM
- Elaboració d’un mural sobre un grup dels animals vertebrats treballant cooperativament en grup.
- Exposició oral del mural elaborat a la resta dels companys/es i grabació en vídeo d’aquestes.
- Publicació de les grabacions  al bloc de l’escola.

Nivell d’aprenentatge esperat :

Conèixer les característiques dels 5 grups d’animals vertebrats mitjançant el treball en grups col·laboratius i amb la utilització de les noves tecnologies.

Insistint en:
- Expressar oralment els conceptes apresos.
- Moure’s amb facilitat per les pàgines web.
- Ser capaços de destriar la informació rellevant de la irrellevant per a resumir la informació en un mural.
- Tenir capacitat de treball en grup.

Tipus d’activitats:

Treball col·laboratiu a l’àrea de Medi Natural.

2. Activitats del cas:

Tecnologies utilitzades:
Ordinadors portàtils (un per cada grup)amb conexió a internet, pissarra digital, càmara digital, impressora.


Raó per la qual es fan servir
La mestra va assistir a un curs de formació sobre l’aplicació de recursos TIC a l’aula i va creure que les Webquest podien ser una bona opció per a per motivar i guiar els aprenentatges dels alumnes a més a més de fer un bon ús de les TIC. També per potenciar el treball col·laboratiu.

Naturalesa de les activitats a realitzar.
Utilitzar eines tecnològiques per construir coneixement i representar-lo.

Dificultats trobades.
El fet d’utilitzar els ordinadors portàtils connectats a la xarxa fa que es puguin presentar petits entrebancs informàtics a l’hora de treballar. En aplicar aquest cas els ordinador no carregaven la pàgina de la Webquest i els alumnes es van posar una mica nerviosos. Cal tenir la sessió molt ben planificada i preparar els materials necessaris amb antel·lació i amb previsió d’aquests petits imprevistos.

Ajuda emprada
S’ha ofert el suport de la mestra i la Webquest que guia l’aprenentatge dels alumnes. A més a més, la mestra anava oferint ajudes segons veia les dificultats que s’anaven presentant en el treball de grups. Per a elaborar el mural s’ha ofert una pauta per tal de donar seguretat, guiar i acotar les exposicions orals.

Rol del professor
Suport, guia i orientador del procés d’ensenyament-aprenentatge. Revisa el bon ús de les TIC i grava i publica al bloc les exposicions orals. Avalua els treballs i aprenentatges efectuats durant el desenvolupament i final del cas. 

Rol de l’alumne
Protagonista del procés d’ensenyament-aprenentatge esdevé agent actiu del propi procés de construcció de coneixement.


3. Resultats:

Avaluació de l’aprenentatge:
Es realitza una avaluació inicial on els alumnes han d’omplir de contingut un mapa de conceptes amb el nom i les característiques dels grups de vertebrats.
Durant el procés és realitzen observacions pautades sobre el treball de grup (si cada un desenvolupa correctament el seu càrrec en el grup, si es barallen, si es posen d’acord fàcilment …).
Al final del treball es valora l’exposició oral i el mura,l a partir d’una graella d’avaluació amb els aspectes que tindrem en compte.
Cada alumne/a individualment torna a omplir el mapa conceptual inicial per veure si ha aprés i després completa una fitxa d’autoavaluació. A més cada grup omplirà també una fitxa de valoració del treball col·laboratiu..

Lliçó apresa pel professor:
El fet de treballar amb una Webquest ha permès a l’alumnat aprendre de manera autònoma i compartida amb els companys/es de grup. És a dir, han anat construint el coneixement a poc a poc i de manera que el significat dels conceptes treballats era negociat de forma social. El mestre es converteix en orientador, donant suport als grups d’alumnes en el seu treball i fent propostes i suggeriments per a millorar.. El fet d’elaborar un mapa conceptual de coneixements incials i un de final permet als alumnes experimentar i veure canvi conceptual i ser conscients dels seus aprenentatges.
Es tracta d’una activitat molt atractiva i motivadora  per als alumnes ja que el fet d’introduir tot el treball amb l’ordinador i després fer una gravació de l’exposició oral esdevé un repte (necessitat o desig) en què volen obtenir un bon resultat de cara a la posterior publicació al bloc de l’escola. A més a més, al treballar en grups cooperatius  fa que alumnes que normalment presenten dificultats tirin endavant amb l’ajuda dels altres companys i aprenguin coneixements que sols i sense suport de les TIC potser no assolirien.

Observacions:L’experiència ha estat molt positiva, els alumnes s’han compromès en la feina i han gaudit molt i han obtingut bons resultats.




HISTÒRIA SENCERA

- Es tracta d’una proposta molt original, com se’t va acudir?Doncs va ser fent un curs que ens va oferir el Centre de Recursos sobre eines informàtiques per aplicar a les aules. Una d’aquestes eines eren les webquests. Ens va animar a fer el trapasser i vaig trobar aquesta webquest que treballava la classificació i les característiques dels vertebrats . A l’aula estaven a punt de començar aquest treball i em vaig animar a fer-ho.

- Quines altres experiències amb TIC havies desenvolupat a l’aula? A l’escola els alumnes tenen una sessió setmanal a l’aula d’informàtica, però a més a l’aula ordinària tenim dos ordinadors, que utilitzem amb regularitat per buscar informàció, per presentar treballs, etc. Tanmaeix, no havia treballat mai abans amb els portàtils a l’aula i a partir de tota l’organització  i informació treta dels ordinadors.

- Eren funcionals o dificultoses de portar a la pràctica? He de dir que vaig tenir algunes dificultats. Primerament al treballar amb els portàtils a l’aula havia de tenir en compte que tots havien de tenir bateria suficient. Després vam tenir alguna dificultat amb la xarxa, hi havia portàtil que no conectaven bé. Jo ja procurava deixar-ho preparat abans de començar la classe però...

- Perquè vas triar l’àrea de medi? A mi sempre m’ha agradat molt tot el fa fa referència a la didàctica de les ciències i vaig pensar que les TIC podien ser bones eines per treballar-hi.

- Haguessis obtingut els mateixos resultats sense l’ús de les TIC? No, els alumnes es van motivar moltíssim. Buscar informació als llibres de text i als de la biblioteca no és el mateix. Els alumnes que tenim a les escoles han nascut a l’era digital i tenen moltes facilitats i estan especialment motivats a l’hora de treballar amb els ordinadors.

- Com penses que han fomentat les TIC l’aprenentatge significatiu dels teus alumnes? Aquest treball  que han fet els alumnes amb les TIC té moltes de les qualitats de l’aprenentatge significatiu: és actiu perquè cada alumne és responsable del resultat, és constructiu perquè aprenen noves idees que incorporen als seus coneixements (ja saben moltes coses dels animals però n’aprenen de noves), és col·laboratiu perquè treballen en grup i s’ajuden uns als altres i també és reflexiu  perquè cal que és posin d’acord en el què han aprés per explicar-ho als altres .

- Quantes sessions contempla aquesta proposta? Primèrament vaig establir les mateixes sessions que proposaven a la webquest, però a mesura que anavem treballant vaig haver d’afegir-n’hi tres més per respectar una mica el ritme de treball dels diferents grups. Hi havia la dificultat afegida de destriar la informació necessària enmig de moltíssima informació i això és difícil per alumnes de 8-9 anys.

- Quina metodologia has utilitzat? Vaig utilitzar una metodologia activa, on els alumnes són els protagonistes i el mestre té el paper d’orientador i col·laborador. El treball es va realitzar en grups col·laboratius, amb quatre o cinc alumnes a cada grup, amb una tasca encomenada a cada un: un era el portaveu , un altre l’encarregat de material, etc.

- Llavors, apostes clarament per un aprenentatge a partir de grups cooperatius? Sí, el treball en grups cooperatius és molt profitós. Al final del treball els alumnes estaven molt satisfets de la seva feina i les valoracions que varen fer així ho demostren. Sempre hi ha grups que tenen conflictes però això no és dolent, tot el contrari perquè van aprendre a negociar, i a posar-se d’acord .

-A més a més, es fomenta el desenvolupament d’habilitats tecnològiques com el domini de la navegació per internet i l’edició de textos? Sí, la veritat és que al tenir una sessió setmanal a l’aula d’informàtica des d’infantil  és nota molt que tenen habilitats tecnològiques: tenen un bon domini del ratolí, saben elaborar documents amb el word, saben fer títols amb el wordart, saben buscar fotografies i inserir-les ,etc. però a més amb aquest treball es fomenta l’ús d’internet per buscar informació


-Moltes gràcies per compartir aquesta experiència tant enriquidora. De res, és tot un plaer compartir-ho.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada